Lóvasút – Független Színház: Márfi Márk: Lassan
Játsszák: Für Anikó és Márfi Márk
Író: Márfi Márk
Dramaturg: Sándor Juli és Mikó Csaba
Látvány: Hegyessy Nóri és Márfi Márk
Alkotótárs, rendező: Bagossy Júlia
Anya és fia.
Egy halogatott, fontos beszélgetés.
Egy színdarab.
Az élet.
A halál.
A dráma a kommunikációképtelenségről beszél. Tudunk kérdezni egymástól? Egyáltalán akarunk? Van rá igényünk? Mitől tartunk? Vagy egyenesen félünk? Aztán meg már késő.
Márfi Márk 1994-ben született, 2020-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem prózai színművész szakán. Szabadúszó színész, számos színházban játszik, emellett televíziós sorozatokban is aktív, a 35. THEALTER-en két előadásban lesz látható.
Első színműírói munkája a TELIK - egy óra az életedből volt, az ebből készült monodráma ősbemutatóját 2021-ben a 31. THEALTER fesztivál keretében, a Régi Zsinagógában tartottuk. Az előadás azóta több mint 75 alkalommal volt látható, készült belőle középiskolásoknak színházi-nevelési előadás is, 2024-ben pedig elnyerte a Városmajori Színházi Szemle közönségdíját.
Márk 2022-ben és 2024-ben is Örkény István Drámaírói Ösztöndíjban részesült. Lassan című drámáját – amely a TELIK folytatásaként született, annak szellemi és érzelmi ívét viszi tovább –, a Nyílt Fórum programjában fejlesztette.
Az előadásban Für Anikó a partnere, aki nemcsak Jászai Mari-díjas és Érdemes Művész, de 2024-ben a Halhatatlanok Társulatának örökös tagjai közé is választották. Für Anikót meglehetősen ritkán láthatjuk független színházi előadásban, emiatt is különleges a produkció.
Ajánljuk az előadást azoknak, akik látták a TELIK című monodrámát, és azoknak is, akik nem.
„A kétféle olvasat lehetőségét, – a szorosan önéletrajzi és a fiktív – ezek párhuzamosságait és elágazásait maguk a színpadi történések is tematizálják. A Fiú kétségbeesett kísérlete, hogy egy színdarab összeolvasásának ürügyén beszéljen az érzéseiről az Anyának, és így vegye rá az érdemi kommunikációra, izgalmas kerete Márfi Márk második darabjának. (…) Még inkább bonyolódni fog az alkotó által építgetett univerzum, ha a trilógia harmadik eleme is színpadra kerül. A Tovább a Fiú, az Apa és a Báty megéléseiről fog szólni, és talán nem csak a nézőknek, de a szerzőnek is teljessé teszi a történetet, és engedélyt ad a tovább lépésre.”
„Für Anikó Anyája egészen belefásult, beledermedt ebbe a tanyasi, aggregátorral megvilágított, befelé és belülről sötétedő magányába, ahol a belső vívódás, küzdés egyszerre mindent elzáró fal, de támaszt, szilárdulást jelentő mankó is egyben. Bezárkózás és vágyakozás a kapcsolódásra. Nem megmerevedés, inkább a sérelmek romjaiba mint már ismertekbe való belekapaszkodás, hogy magával ne rántsa a betegség mögött lassan lépdelő halál.
Für Anikó Anyájának félbehagyott, elharapott mondatai, tétova határozottsággal felvitt hangsúlyai, a fia tekintetét követni akaró megszólalásai a legminimálisabb eszközökkel teremtenek hatalmas, cizellált, az emberi sors szövevényessége által mégis mélyen barázdált világokat: egy nőét, egy anyáét, egy feleségét, egy emberét. A lecsupaszítottság gazdagsága a keresetlen őszinteséggel alkot teljesen magától érthetődő, egyensúlyban lévő párost, úgy, hogy közben egy egész világra, az övére és a mienkre nyílik tágas kilátás.”
Csatádi Gábor: Lassan vagy egyhelyben, pótszékfoglaló
„Tükrözések többszörös játéka a Lassan, és az előadásnak talán a legizgalmasabb része a szöveg-szövet szálainak bújócskajátéka: az egyes szólamok a darab szövőszékén hol összefonódnak, hol eltávolodnak, a különbségekből azonosság lesz, az azonosságok különbséggé válnak. Olykor szinte krimiszerűen izgalmas a tudás és nem tudás feszültsége, a többlettudás hatalma, a nem-tudás kínja; és a kérdés, hogy egyáltalán meg lehet-e tudni mindent, vagy van, ami minden jó szándék és próbálkozás ellenére mégis homályban marad. (…) Az előadás tükörjátékának másik fontos hozadéka, hogy alkalmat ad Für Anikó kivételes tehetségének, lenyűgözően változatos színészi kelléktárának megcsillantására. A színésznő szépségével, kisugárzásával telitalálat az eleinte gyanútlan, majd a kettős játékra mindinkább rádöbbenő, de csigaházából csak nehezen kicsalogatható anya szerepére. (…) Márfi Márk is érzékenyen formálja meg az anyja iránt ambivalens érzéseket tápláló (alapvetően mégis segítő szándékú) fiút, mégis Für Anikó jutalomjátéka ez az előadás: változatos mimikával, gesztusokkal és csodálatos hangjával az érzelmek végtelenül széles skáláját képes bemutatni, így az előadás igazi főszereplője végül az anya lesz, aki elrontott élete ellenére is tragikus hősnőként jelenik meg előttünk ebben a férfiak által használt és kihasznált világban.”
Iványi-Szabó Rita: Sem a nyílt beszéd, sem a hallgatás, revizoronline.com
Köszönet:
Orbán Eszter, Simándi Nóra, Steindl Gabi, Zsombolyay Linda, Venczel Patrik, Thomas White, Német János, Domján Péter, Bukovszky Balázs, Faludi András, Mikó Csaba, Belinszki Zoltán, Szikszai Rémusz, Tóth Fruzsina, Dudás Zoltán, Horváth Zoltán, Nagy Béláné és az Animato Énekegyüttes tagjai… és mindenkinek, aki támogatói jegyet vásárol!
Támogatók: Nemzeti Kulturális Alap, Yama Art
https://www.marfimark.hu/lassan/
https://www.facebook.com/profile.php?id=61571538677623
14 éven felülieknek!
Az előadás hossza: 80 perc
Fotó: Simándi Nóra
---------------------------------------
A szegedi 35. THEALTER színházi fesztivál programja.